Relationer afgørende for udvikling af ny medicin

Produktion og ledelse
Ved at se på netværksrelationer i medicinalindustriens testprogrammer, snarere end den konkrete udvikling af lægemidler har Erika Buonansegna i sin ph.d. fundet en ny tilgang til at fremme udviklingen af lægemidler.

Ifølge ny ph.d. afhandling fra DTU Management Engineering kan relationer og struktur i samarbejdet mellem medicinalvirksomheder, test-samarbejdspartnere (f.eks. hospitaler) og mellemmænd (Contract Research Organisations) have afgørende betydning for udviklingen af ny medicin.

Selv om dygtige forskere, gode faciliteter og innovative idéer selvfølgelig har afgørende betydning for udviklingen af ny medicin, så kan man ifølge Erika Buonansegna ikke nøjes med at optimere kerne-produktudviklingen, hvis man vil have succes.

”Det er ikke kun laboratorie- og testarbejde, der afgør om et medicinsk produkt nogensinde kommer på markedet, og hvor stor en succes det bliver. Test på mennesker kræver samarbejde mellem medicinalindustrien og hospitaler, og nogle gange vælger medicinalvirksomheder at lade en tredjepart (CRO) agere på medicinalindustriens vegne i samarbejdet mellem industri og hospital. Mine undersøgelser peger på, at netop disse relationer afgørende for at få succes med udviklingen af ny medicin, siger Buonansegna.

Med baggrund i store datasæt har hun analyseret, hvordan medicinalvirksomheder skruer deres kliniske test sammen, og ved at se på disse relationelle forhold, snarere end den specifikke udvikling af selve lægemidlet har Erika Buonansegna fundet en ny tilgang til at fremme udviklingen af lægemidler – og en der giver resultater.

Undersøgelserne tyder på, at de vigtigste relationelle parametre for succes er:

  1. Et allerede etableret godt samarbejde mellem medicinalvirksomheden og hospitalet. Eller sagt på en anden måde. Det kan betale sig at holde fast i sine samarbejdspartnere fra tidligere test frem for at forsøge at finde ”den ideelle partner” til et specifikt nyt produkt.
  2. Medicinalvirksomheder skal som regel samarbejde med flere hospitaler i testen af et nyt produkt, men hospitalsafdelinger behøver ikke teste flere forskellige nye produkter, og eksklusivitet øger effektiviteten i udviklingen af nye produkter –de testforløb hvor en hospitalsafdeling kun samarbejder med en medicinalvirksomhed er som regel de mest effektive.
  3. Når flere hospitaler er involveret i kliniske test (og det er de som regel) gælder det, at jo tættere de ligger på hinanden geografisk jo mere effektivt bliver forløbet.

 

I afhandlingen stiller Erika Buonansegna desuden spørgsmålstegn ved om brugen af CRO-konsulenter.:

”Hvis en medicinalvirksomhed er nødt til at købe sig til kompetencer for at kunne samarbejde med et givent hospital skal de selvfølgelig købe sig til disse gennem samarbejde med en CRO, men hvis samarbejdet er med et hospital, som medicinalvirksomheden har samarbejdet med tidligere og er i stand til at samarbejde direkte med, så tyder mine undersøgelser på at CRO’en ikke bare er et fordyrende led, men i nogle tilfælde også kan gøre det vanskeligt at høste fordelene af den gode relation mellem hospital og medicinalvirksomhed”, slutter hun.