Global Decision Support Initiative (GDSI) 1 år

Efter nogle års forberedelse lancerede DTU i januar 2015 et nyt center til støtte for videnskabeligt baserede nationale, regionale og globale beslutninger inden for ingeniør-projekter, hvor kombinationen af kvantitativ risiko- og bæredygtighedsanalyse er i centrum.

"Global Decision Support Initiative (GDSI) var og er det første initiativ på DTU, som kombinerer risiko og bæredygtighed gennem videnskabeligt baseret kvantitativ analyse og forskningsbaseret rådgivning. Derfor bliver det nu også for første gang i DTU-regi muligt at rådgive på én og samme gang om alvorlige risici og miljømæssige konsekvenser i et og samme projekt, hvilket indebærer store økonomiske og menneskelige fordele” siger den daglige leder (Director) af GDSI Henrik Saxe.

Og netop fordi, der var tale om en ny måde at tænke ”risk assesment” på, var det i sagens natur heller ikke muligt på forhånd præcis at forudse præcis, hvordan centeret ville udvikle sig.

Et pilotprojekt men med klare målsætninger
”målsætningerne var dog klare nok. Centeret skulle bemandes med seks tre-årige stillinger for yngre forskere og syv lektorer/professorer skulle tilknyttes med hver 25 % af deres forskningstid”, siger Henrik Saxe der foreløbig er kontraktansat i centrets første 3 år.

Herefter skulle en række indledende forskningsprojekter, føre til realisering af en generisk "værktøjskasse" til brug for beslutningsstøtte.

”Værktøjskassen skal fremadrettet bruges til at levere forskningsbaseret rådgivning til nationale og internationale beslutningstagere fra industrien, nationale og overnationale organisationer og myndigheder, der står over for komplekse beslutningsprocesser situationer, der giver viden og videnskabelige beslutningsstøtteværktøjer”, forklarer Henrik Saxe.

Snart klar til rådgivning
I dag er det lykkedes både at opbygge den nødvendige organisation og at påbegynde udviklingen af den grundlæggende værktøjskasse, selv om Henrik Saxe understreger at værktøjskassen på en gang er blevet fyldt med nyttige instrumenter og på den anden side ikke er færdig - og i øvrigt aldrig nogensinde bliver det.

”Vekselvirkningen mellem forskningen og rådgivning kommer til at fordre et løbende behov for ny forskning, og på den måde svarer vores rådgivning og opbygning af vidensberedskab til al anden forskningsbaseret rådgivning på DTU: Forskningen er med til at bringe ny viden ud over rampen og behovet for rådgivning er med til at revitalisere forskningen”

Et samarbejde mellem institutter på DTU
GDSI er støttet af DTU centralt og er et samarbejde mellem DTU Management Engineering, Compute, Byg, Fødevareinstituttet, Miljø, og DTU Transport.

GDSI starter konkret rådgivning i løbet af 2017, da der på det tidspunkt er opbygget en selvstændig og fuldt funktionel forskningsbaseret rådgivningsenhed.