Computerstyret matchmaking kan revolutionere gruppedannelsesprocessen på DTU

Der er tale om en Danmarkspremiere, når kurset Knowledge based entrepreneurship d. 21. september for første gang i stor skala introducerer en helt ny form for gruppedannelsesproces baseret på data om de studerendes faglige, arbejdsmæssige og personlige egenskaber og styret af computerprogrammet CATME.

På Knowledge Based Entrepreneurship vil der fremover ikke være meget tilbage af den nervøse følen-hinanden-på-tænderne-proces, der normalt kendetegner gruppedannelser på DTU og alle andre danske universiteter. Væk er også forhåndsaftaler, grupper af kollegie-naboer og genganger-grupper, der mest af alt bliver sammen for hyggens skyld.

De dating-agtige tilstande er i stedet erstattet af formler, algoritmer og software. Egentlig meget passende for et førende teknisk universitet.

Fra idé til realitet
Idéen om at særligt gruppedannelsesprocessen kunne gøres på en helt anden måde stammer fra John Heebøll. Hans mål med projektet er at øge læringen og forbedre resultaterne ved i DTU’s gruppedannelse at bruge nogle af de samme værktøjer, som man ser inden for rekruttering af nøglemedarbejdere til high performing teams og lerdergrupper på arbejdsmarkedet.

John var i sin tid med til at introducere entreprenørtankegangen som en del af pensum på DTU, og nu vil han altså radikalt ændre på en bærende del af selv samme undervisningsområde, gruppearbejdet. Det er nemlig ikke bare selve gruppedannelsen, som han vil have styret mere effektivt ved hjælp af computere:

”Samarbejdet i grupperne skal også evalueres, støttes og udvikles ved hjælp af feedback fra studerende til systemet. Det kommer til at ændre den måde vi vejleder på og jeg har store forventer til hvad det kommer til at betyde for de studerendes udbytte af kurset.”

Manglede bare software
Indtil for et par år siden manglede der dog stadig software til at løfte opgaven. Svaret kom i form af computerprogrammet CATME. Software der efter introduktionen for et par år siden er blevet implementeret med stor succes på top-universiteter særligt i USA.

Dermed var vejen banet for en ny og anderledes måde at danne grupper på også på DTU og John er ikke i tvivl om at det både kommer til at hjælpe og udfordre de studerende:

”Med støtte fra CATME kommer vi ikke til at danne de grupper, der får den nemmeste start, det mest gnidningsfri samarbejde eller som har mest tilfælles. Vi vil i stedet på at danne grupper, der udfordrer hinanden, som kan lære noget af hinanden – hen over nationale, kulturelle og personlige forskelligheder -  og som performer bedst, når det kommer til afleveringen af det endelige resultat. ” Det er i sig selv læring for livet.