Ung forsker fra DTU vinder verdensmesterskabet for transport- og logistik-Ph.d'er

TSL Dissernation Prize er ikke bare verdens ældste, men også verdens mest prestigefyldte pris for Ph.d.-afhandlinger inden for transport- og logistikforskning, og den betegnes af mange som det uofficielle verdensmesterskab.  15. november 2016 i Nashville, USA, blev den overrakt til Christian Karsten fra DTU Management Engineering på baggrund af hans afhandling ”Competitive Liner Shipping Network Design”.

 

Næsten 80 % af verdenshandlen involverer shipping, og shipping er en del af næste alle internationale supply chains. Derfor er der enorme miljømæssige og økonomiske gevinster ved at finde generiske løsninger til driftsoptimering på tværs af branchen f.eks. gennem bedre netværks-design.

”Netværk” i shipping-terminologi betegner samspillet mellem mange forskellige ruter, skibstyper og skibsstørrelser, og opgaven med at designe interaktive netværksløsninger for store rederier (eller områder), der kan tage højde for svingninger i efterspørgsel, oliepriser etc. er ekstremt kompleks.

"Christian Karsten lykkes i sin Ph.d. afhandling ikke bare med at finde store optimeringspotentialer, men han anviser også innovative løsninger på et højt videnskabeligt niveau, som tilgodeser både kunder, virksomheder og miljø, og TSL prisen, som man roligt kan kalde for det uofficielle verdensmesterskab for transport- og logistik-Ph.d.'er, er velfortjent på den baggrund."Forklarer vejleder og professor på DTU Management Engineering David Pisinger. 

Derfor kunne Christian Karsten også den 15. november 2016 også se sit navn blandt kun 42 andre vindere i prisens historie. Vindere der er nøje udvalgt blandt tusindvis af afhandlinger på højeste videnskabelige niveau igennem fem årtier.

I indstillingen af Christian Karstens Ph.d. afhanding til TSL Dissertation Prize lyder det bl.a. 

”Christian Karstens afhandling indeholder mange originale resultater af høj kvalitet og af de i alt syv videnskabelige artikler, som afhandlingen indeholder, er to er blevet offentliggjort i peer reviewed tidsskrifter, 1 i en bog, og 4 er i review-processen. Alle artikler er velskrevne, og den samlede afhandling giver et glimrende overblik ikke bare over optimeringsudfordringer, men også avancerede løsningsmodeller inden for Liner Shipping.”