Nyt center bliver indgangen til DTU’s transportforskning - kom til kick-off 1. juni

DTU etablerer et nyt tværgående center – Transport DTU – som bliver den samlede indgang til DTU’s transportforskning for både virksomheder og myndigheder.
Alle interesserede indbydes til at deltage i kick-off event 1. juni. Tilmelding her: http://www.tilmeld.dk/transportdtu

I forbindelse med om-organiseringen af DTU’s transportforskning etablerer DTU et nyt tværgående center, Transport DTU. Organisatorisk bliver centret knyttet til DTU Management Engineering – Institut for Systemer, Produktion og Ledelse.

”Transport DTU bliver den tydelige indgang til DTU’s transportforskning for både virksomheder, myndigheder og andre aktører inden for transportsektoren – nationalt såvel som internationalt, og Transport DTU kommer blandt andet til at koordinere samarbejdet mellem relevante forskningsmiljøer på DTU.” siger institutdirektør for DTU Management Engineering, Søren Salomo.

Centeret kommer således til at fungere som one-point-of-entry til al DTU’s transportforskning, hvilket betyder, at der skal skabes stærke relationer på tværs af forskellige institutters forskningsgrupper med Transport DTU som bindeled. Derudover placeres Railtech DTU og Data- og Modelcentret (DMC) og på sigt Maritime DTU direkte under det nye center.

”Samlet set skaber DTU med det nye center en organisering, hvor transportforskningen på DTU på én gang knyttes tættere sammen og samtidig kommer tættere på andre faglige miljøer med relevans for den fortsatte udvikling af forskningsområdet” forklarer leder af Transport DTU, Otto Anker Nielsen.

Teknologisk giver nye muligheder

Behovet for omorganiseringen er en måde udnytte de nye muligheder, som den hastige teknologiske udvikling giver, og er med til at udvikle den måde DTU forsker og rådgiver inden for transportområdet.

DTU råder på andre institutter over forskningsmæssige kompetencer inden for dataopsamling, dataanalyse, IT og big data, der på modelområdet vil kunne give styrket synergi med den betydelige dataindsamlings- og modeludviklingsaktivitet, som er en central del af transportforskningen.

Samtidig forskes der i og findes betydelige kompetencer inden for de teknologier, der i samfundet driver udviklingen på transport-området. F.eks. på områder som mobilitet, selvkørende biler, energi-systemer, nye drivmidler o. lign

Ved at styrke den interne koordination og videndeling og inddrage de stærkeste og mest relevante kompetencer fra andre faglige miljøer i transportforskningen kan DTU løfte kvaliteten forskning, rådgivning og uddannelse på transportområdet.

Ændringerne i organisationen træder i kraft 1. maj.