Lys over fremtidens by

fredag 26 feb 16

Kontakt

Paul Michael Petersen
Professor, Gruppeleder
DTU Fotonik
46 77 45 12

Kontakt

Dorthe Skovgaard Lund
Projektleder
Afdeling for Innovation og Sektorudvikling
21 36 26 97

Lighting Metropolis

  • Lighting Metropolis er et samarbejde mellem Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Lunds Universitet, DTU, Malmö Stad, Kalundborg Kommune, Roskilde Kommune, Albertslund Kommune, Københavns Kommune, Frederikssund Kommune og Greater Copenhagen & Skåne Comittee (tidl. Öresundskomiteen) samt mere end 20 danske, svenske og internationale virksomheder.
  • Projektet ledes af det offentligt-private partnerskab Gate 21 og Albertslund Kommune.
  • Projektperioden er 2015-2018.
  • Projektet har et samlet budget på 54 mio. kr. Halvdelen kommer fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling i Øresund-Kattegat- Skagerrak-regionen, resten fra Region Skåne og Region Hovedstaden plus de samarbejdende virksomheder og institutioner. gate21.dk/Projekter/Lighting-Metropolis/Lighting Metropolis
  • Lighting Metropolis er et samarbejde mellem Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Lunds Universitet, DTU, Malmö Stad, Kalundborg Kommune, Roskilde Kommune, Albertslund Kommune, Københavns Kommune, Frederikssund Kommune og Greater Copenhagen & Skåne Comittee (tidl. Öresundskomiteen) samt mere end 20 danske, svenske og internationale virksomheder.
  • Projektet ledes af det offentligt-private partnerskab Gate 21 og Albertslund Kommune.
  • Projektperioden er 2015-2018.
  • Projektet har et samlet budget på 54 mio. kr. Halvdelen kommer fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling i Øresund-Kattegat- Skagerrak-regionen, resten fra Region Skåne og Region Hovedstaden plus de samarbejdende virksomheder og institutioner.

Læs mere om projektet

Lær mere

Midt i december blev afslutningen af FN’s internationale lysår 2015 markeret med en konference i Den Sorte Diamant. Her blev det slået fast, at lysets betydning rækker langt ud over lysets år. Vi står foran en veritabel revolution, som vil ændre fundamentalt på, hvordan vi bruger det elektriske lys. Et eksempel på, hvordan de mange nye muligheder skal udforskes og demonstreres, er projektet Lighting Metropolis.

Med LED-teknologien har begrebet lys fået helt nyt indhold. LED-lys er langt mere energieffektivt end glødepærer og kan modsat lysstofrør og sparepærer give præcis den farve, man ønsker. Samtidig er levetiden mange gange længere, og LED-lyset kan styres intelligent, så man både sparer energi og sørger for, at lyset er optimalt i forhold til situationen.

Lyset kan også bruges til at skabe stemning og vække følelser, ja, det kan ligefrem helbrede og i øvrigt forbedre livskvaliteten på mange forskellige måder. Projektet Lighting Metropolis vil vise alle disse muligheder i praksis og omdanne Øresundsregionen til et af verdens førende levende laboratorier for smart lys.

Rigtigt lys til rigtig tid

Mange kommuner er i disse år i gang med at skifte de gamle gadelamper ud med LED-lamper, og det vil i sig selv betyde gevaldige besparelser på energibudgettet. Men hvilken type LED skal man vælge, og hvordan skal den placeres for at få lys nok? Det bliver en del af DTU’s bidrag til Lighting Metropolis at rådgive Øresundsregionens kommuner om disse spørgsmål.

På DTU Fotonik har man igennem mange år opbygget en solid viden om LED-lys. I DOLL Quality Lab på DTU Risø Campus måles lamperne igennem på alle tænkelige parametre; lysfordeling, effekt, farvespredning, styrke og indvirkning på det menneskelige øje. Alle målinger kan overføres til en computermodel, og dermed får man så at sige skabt en virtuel prototype af lyskilden. Med 3D-briller på kan man så gå sig en tur under gadelampernes skær og ’med egne øjne’ opleve, om lyset blænder, om det har en behagelig farve osv.

Man skal ikke kun vælge det rigtige lys, men også overveje, hvordan man bruger lyset. På veje, der ikke er så tæt befærdede i de mørke timer, kan der spares meget energi, hvis lyset er skruet ned til f.eks. 30 pct., når der ikke er trafik. Lygtepæle udstyret med sensorer registrerer, når en trafikant nærmer sig, hvorefter lyset automatisk skrues op til fuld styrke. Det giver et bedre lys for den enkelte trafikant, end hvis man for at spare energi f.eks. havde lyset på halv styrke hele tiden.

Intelligente lygtepæle

Lygtepæle med indbyggede computere kan også bruges til at samle information om, hvor mange trafikanter der passerer, og på hvilke tidspunkter. De kan registrere, om den parkeringsplads, de lyser på, er ledig, hvordan luftforureningen er omkring dem osv. Og når de kobles op på internettet, kan al den information gives videre til trafikanterne ved hjælp af apps. Bilisterne kan på den måde undgå at bruge brændstof på at cirkle rundt efter en p-plads, og gående og cyklister kan få forslag til den mindst trafikerede og dermed mindst forurenede rute til deres bestemmelsessted osv.

DTU afprøver alle disse muligheder i virkeligheden i samarbejde med de deltagende kommuner og på DTU Smart Avenue i Lyngby, hvor forskere og studerende kan udvikle og teste nye idéer til, hvordan lys og intelligente lygtepæle kan gøre byen smart. (Læs mere om DTU Smart Avenue i artiklen På vej mod intelligent trafikstyring.)

Lighting Metropolis er stadig i den indledende fase. Et seminar i slutningen af november 2015 markerede starten, og her blev en række demonstrationsprojekter præsenteret. Kataloget spænder fra de nævnte aktiviteter på DTU og i DOLL-laboratorierne, som driver udviklingen af morgendagens LED-belysning, til forskellige eksperimenter på begge sider af Øresund med lysets betydning for borgerne i gaderummet. I Lunds Kommune eksperimenteres der desuden med biologisk lys, f.eks. hvordan lyset i et klasselokale kan understøtte indlæringen hos elever med særlige behov.