Foto: Mikal Schlosser

Gymnasieelever bag innovative forslag til optimering af busdrift

Informationsteknologi Matematik Miljø og forurening Transport og logistik

Landsdækkende matematik- og datakonkurrence, hvor 500 gymnasieelever dystede om at give det bedste bud på, hvordan Movia kan planlægge antallet af busser efter vejret, blev afgjort på DTU torsdag 22. november.

Det var kulminationen på måneders arbejde med matematik, Big Data og logistik, da fem finaleklasser, sidst i november pitchede deres løsning på, hvordan forskellige forhold som f.eks. regnvejr påvirker antallet af buspassagerer, og hvordan Movia kan tage højde for det i deres planlægning.

Vinderne, 3.V fra Gefion Gymnasium, havde ikke bare knækket koden til, hvordan vejr påvirker passagertallet, men havde også fundet ud, at regnvejr f.eks. påvirker buspassagerer anderledes i weekenden end på hverdage.

Masser af matematik
DTU’s Smart Mobility Challenge udfordrede i starten af året landets gymnasier til en dyst på innovation, Big data, matematik og statistik. Konkurrencen, som havde deltagere fra 3. g. klasser i hele landet med matematik på A-niveau, stillede et simpelt spørgsmål, som kaldte på et kompliceret svar:

Hvor mange mennesker kører i buslinje 7B i København mellem kl. 12 og 13, hvis det regner, og hvor mange flere eller færre busser skal Movia optimalt sætte ind for at dække behovet?

Eleverne, der arbejdede som hold af konsulenter, skulle bruge deres matematiske færdigheder for at løse problemet, som hurtigt kastede en hel del andre spørgsmål af sig: Hvordan finder man hhv. vejrdata for 7B’s rute og antal passager i 7B? Og hvordan kobler man de to sæt af data? Hvornår er observationer statistisk signifikante? Og hvor mange kører med 7B, når det ikke regner?

En del af undervisningen
Før eleverne tog fat på at løse problemet, havde de været igennem et intensivt undervisningsforløb, som var tilpasset deres pensum, og som satte dem i stand til at tackle problemet. Kombinationen af højt matematisk niveau og ungdommelig kreativitet var noget som Movia så frem til:

"At få kabalen til at gå op, så over en million mennesker hver dag kan komme smidigt til og fra arbejde, skole og fritidsaktiviteter er en kompliceret opgave, som i høj grad bygger på data og viden om, hvordan mennesker rejser og færdes i trafikken. Derfor er en konkurrence som Smart Mobility Challenge helt central, fordi den er med til at give os nye input til, hvordan vi kan levere mere mobilitet og bedre service", sagde Movias kommunikationsdirektør, Camilla Struckmann, før finalen.

Big business og spændende jobmuligheder
Konkurrencen, som er arrangement af DTU Management Engineering, viser fagligheden i DTU’s bacheloruddannelse Strategisk Analyse og Systemdesign samt diplomingeniøruddannelsen Mobilitet, Transport og Logistik:

På uddannelsen, og når man efterfølgende kommer ud på arbejdsmarkedet, er der selvfølgelig skruet op for kompleksiteten, men udgangspunktet er det samme: At bruge avanceret matematik til at finde innovative løsninger, der har stor betydning for mange mennesker, og som er ekstremt efterspurgte af nogle af verdens største virksomheder inden for f.eks. shipping, byggeri, luftfart etc.” fortæller Klaus Topholm, som er studieleder på Mobilitet Transport og Logistik.

Svedige håndflader men stærke præstationer
Med et real life problem mellem hænderne og et bedømmelsespanel, der bestod af en stor virksomhed, Movia, der spændt ventede på at få det løst og forskere, der med det samme ville gennemskue, hvis matematikken haltede, var det fuldt forståeligt, hvis håndfladerne var lidt svedige og hjertet bankede lidt hurtigere hos finalisterne, før de præsenterede deres løsninger. Det var dog ikke noget der kunne mærkes på fremlæggelserne, og alle klasser leverede solide, matematisk gennemtænkte løsninger. 3.V fra Gefion Gymnasium satte dog trumf på med flest parametre i deres analyse, og den mest gennemtænkte fremlæggelse.