Foto: Mikal Schlosser

Nyt center for transportforskning er åbnet på DTU

Transport og logistik
DTU har åbnet det nye center Transport DTU, og det blev markeret med fest og faglighed.

Med et rødt silkebånd og en stor, forgyldt saks kunne DTU’s rektor Anders Bjarklev onsdag den 1. juni erklære Transport DTU for åbnet.

Transport DTU er et nyt tværgående center for transportforskningen på universitetet, der organisatorisk er knyttet til DTU Management Engineering, og det var dette institut, der havde sat alle sejl til for at gøre dagen til en både festlig og faglig dag. En dag hvor transport også kunne opleves og udforskes ved at flyve en drone, køre på en segway, studere elbiler og DTU Roadrunners-bilen, samt få et kig på planerne for letbanen, som også skal køre gennem Lyngby Campus.

Rektor med høje forventninger

Mere end 300 gæster fra både DTU og fra transportbranchen var tilmeldt arrangementet, der indledtes med rektors tale:

”I dag viser vi, at transportforskningen på DTU stadig er meget vigtig for universitetet; den har relevans, og den har kvalitet. Jeg har store forventninger til Transport DTU og ser frem til fortsættelsen af den gode forskning, der allerede er bedrevet på DTU, og som vil blomstre endnu mere i samspil med vores andre institutter og med vores samfundspartnere i både indland og udland,” sagde Anders Bjarklev.

"I dag viser vi, at transportforskningen på DTU stadig er meget vigtig for universitetet; den har relevans, og den har kvalitet."
Rektor Anders Bjarklev

De faglige indslag blev indledt af leder af Transport DTU, professor Otto Anker Nielsen, der ridsede transportsektorens tre største udfordringer op:

1. Trængsel
  2. CO2-udslip og energiforbrug
  3. Sikkerhed

Efter oplægget kunne gæsterne finde forskningsprojekter inden for alle tre udfordringer ved at besøge et stort telt, hvor transportforskere og studerende stod klar for at præsentere deres projekter.

Banedanmark: Ingen bekymring ved omorganiseringen

Transport DTU er oprettet som led i en organisationsændring på DTU tidligere på året, hvor det daværende institut DTU Transport blev nedlagt. Organisationsændringen har dog ikke gjort projektdirektør Jan Schneider-Tilli fra Banedanmark bekymret:

”Dét, jernbanebranchen har brug for, er ingeniører, der er dygtige inden for planning og safety management, og så længe DTU fortsat uddanner disse ingeniører, er jeg fortrøstningsfuld. Omorganiseringen har ikke gjort mig nervøs for, om vi kan rekruttere de rette kandidater,” siger Jan Schneider-Tilli.

Se en kort film (1 minut) fra åbningen af Transport DTU den 1. juni: