Sådan bliver ingeniørvirksomheder globale

Arbejdsmiljø
Erik Stefan Søndergaard fra DTU Management Engineering har undersøgt, hvordan beslutninger om global produktudvikling træffes i danske ingeniørvirksomheder. Undersøgelsen er udført i samarbejde med virksomhederne og med feltstudier i udviklingsafdelinger i Danmark, Kina og Malaysia.

De fleste virksomheder er blevet mere globale, hvilket har medført en stigende grad af outsourcing eller offshoring af produktudviklingen. Ingeniørvirksomheder må derfor træffe strategiske beslutninger om, hvordan de globaliserer deres produktudviklingsaktiviteter.

Hvordan træffes beslutninger om outsourcing

Erik Stefan Søndergaard fra DTU Management Engineering har undersøgt, hvordan beslutninger om global produktudvikling træffes i danske ingeniørvirksomheder, samt hvilke informationer og metoder der er nødvendige for at træffe disse beslutninger. Undersøgelsen er udført i tæt samarbejde med virksomhederne og med feltstudier i udviklingsafdelinger i Danmark, Kina og Malaysia.

En struktureret proces kan hjælpe

Han foreslår i afhandlingen en struktureret beslutningsproces til outsourcing og offshoring af udviklingsopgaver, som afhjælper manglen på konkrete beslutningsværktøjer, videreudvikler beslutnings-teorien inden for outsourcing og offshoring og bidrager til forståelsen af internationaliseringsprocesser for produktudvikling. Afhandlingen indgår i et forskningsprojekt støttet af Industriens Fond og ledet af professor Saeema Ahmed-Kristensen.