Den selvkørende bus Olli testes på DTU Lyngby Campus

Transport og logistik
Danmarks første selvkørende bus kører lige nu på en lukket testbane på DTU. Ambitionen er at udvikle et pilotprojekt for førerløs transport på DTU Lyngby Campus.

Danmarks første selvkørende bus kører nu på DTU Lyngby Campus. Bussen, der er blevet døbt Olli, er delvist 3D-printet. Bussen er skabt via åbne innovationsprocesser, hvor studerende fra hele verden har leveret input til - og skabt - det ikoniske design. Olli opereres af den danske virksomhed Autonomous Mobility, der er en del af bilimportøren Semler Group, og er leveret af den amerikanske virksomhed Local Motors. Bussen bliver produceret på en mikrofabrik i Berlin.

De kommende måneder skal bussen testes på DTU, og det er ambitionen, at den skal indgå som en naturlig del af campusoplevelsen og samtidig give studerende og forskere adgang til den nyeste teknologi og data inden for selvkørende mobilitet.

”Med Olli som en del af DTU’s Smart Campus Living Lab vil DTU’s studerende og forskere potentielt få adgang til at afprøve og studere teknologier i forbindelse med fremtidens dynamiske transportsystemer, samspillet mellem autonome systemer og deres omgivelser og brugen af avancerede sensorsystemer. Jeg er meget glad for, at Autonomous Mobility har valgt at samarbejde med DTU,” siger Rasmus Larsen, prorektor på DTU.

Fremtidig ekspansion
Olli bliver lige nu testet på et lukket område, men når loven om forsøg med selvkørende køretøjer træder i kraft hen over sommeren, vil DTU og Autonomous Mobility arbejde på, at Olli indgår som en transportløsning på campus for studerende, ansatte og besøgende.

Både DTU Management Engineering og DTU Space har ambitioner om, at Olli skal hjælpe til med forskningen omkring busruteoptimering, transport on-demand, maskinlæring og billedgenkendelseteknologi.

På digitale skinner
Den første gang Olli bevæger sig på en ny strækning, bruger den sine tre Lidars (Light Radar eller Light Detection and Ranging), der måler afstanden til omgivelserne og sørger for, at den navigerer sikkert. På baggrund af den første skanning laver Olli et 3D-kort, som den følger i fremtiden. Man kan sammenligne Ollis spor med en slags virtuelle skinner.

Bussen har plads til otte personer og kører på el. Den kan køre op til 40 km/t, men vil i de første test køre mellem 10 og 20 km/t.

Ifølge Peter Sorgenfrei, adm. direktør i Autonomous Mobility, skal busser som Olli i fremtiden køre i nærområder som en neighbourhood-’friendly shuttle’, f.eks. i områder som DTU Campus og ved hospitaler, og desuden fungere som løsning for kommuner og store virksomheder, der transporterer borgere og medarbejdere hver dag:

”Olli komplementerer kollektiv transport og kan være et supplement til bilen,” siger Peter Sorgenfrei og fortsætter:

”Over tid forestiller vi os, at Olli og andre køretøjer som Olli løser flere transportopgaver for offentlige og private – og dermed kommer til at fungere som delte, selvkørende og bæredygtige hjælpere i en travl hverdag. Vi vil reducere trængslen, forureningen og antallet af tilskadekomne ved at introducere bæredygtig teknologi, der kun fokuserer på at transportere folk sikkert fra A til B.”