Foto: By og Havn

Samskabelse skal løse klima- og energiudfordringer

Co-creation-metoder og -værktøjer kortlægges for første gang systematisk i nyt EU-projekt.

Innovationsforskere fra hele Europa var for nylig samlet i München for at fejre den officielle lancering af det nye EU Horizon2020-projekt SCALINGS. I løbet af de næste tre år vil forskere for første gang systematisk kortlægge, hvordan man arbejder med co-creation-processer i ti forskellige europæiske lande inden for robotteknologi og energi. Man vil bl.a. diskutere, hvilken rolle co-creation - eller samskabelse - vil spille i fremtiden, og hvordan man arbejder med co-creation på tværs af lande, kulturer og tekniske løsninger.

Med i projektet er universiteterne fra Eurotech Universities, der er en strategisk alliance mellem fem førende tekniske universiteter i Frankrig, Schweiz, Holland, Tyskland og Danmark. TU Munich er overordnet lead på projektet.

Komplekse samfundsmæssige udfordringer
”Projektet er det første af sin art, hvor man undersøger, om der er sociale, kulturelle eller lovgivningsmæssige forskelle, som har betydning for, hvor godt co-creation-metoder og -værktøjer virker i de forskellige lande. Vi ser bl.a. på, hvordan man kan skræddersy co-creation-værktøjer, så de er tilpasset EU-landenes socio-kulturelle kontekst. Det skal være med til at løse nogle af Europas komplekse klima- og energiudfordringer,” siger Sophie Nyborg, der er postdoc på DTU Management Engineering og leder projektet på DTU.

Co-creation bygger på idéen om at løse komplekse samfundsmæssige udfordringer ved at inddrage en bred vifte af grupper som universiteter, borgere, politikere og virksomheder. På den måde kan co-creation være med til at skabe innovative løsninger - fra et produkt, en service, en social opfindelse og til et system, der er tilpasset borgernes praksisser, ønsker og behov.

EU-projektet fokuserer på tre former for co-creation: offentlige indkøb af innovative løsninger, samarbejde mellem universitet, erhvervsliv og det offentlige (triple helix) – samt åbne laboratorier og ’living labs’. Et eksempel på et living lab og et triple helix-samarbejde er EnergyLab Nordhavn, hvor man i fuldskalademonstrerer, hvordan el og varme, energieffektive bygninger og eltransport kan integreres i et intelligent, fleksibelt og optimeret energisystem.

Eurotech Universities
Alliancer og strategiske partnerskaber