Fornem europæisk pris bliver tredje i rækken til S-togs-ph.d.

mandag 20 jun 16
|

Kontakt

Jesper Spangsmark Nielsen
Kommunikationspartner
Afdelingen for Forskning og Relationer
24 60 19 03

Jørgen Thorlund Haahr er i sin ph.d. lykkedes med at integrere mange- og mange nye parametre - i modelleringen af køreplaner og særligt nødkøreplaner for tog. Derfor er hans arbejde direkte anvendeligt i togdriften og kan få stor betydning for rejsetid, effektivitet og CO2 udledning. Og derfor er det det også blevet til ikke færre end tre internationale priser indtil nu. Den seneste fra Vehicle Routing og Logistik, der tildelte ham prisen "VeRoLog Doctoral Dissertation Prize

Det er ikke vanskeligt at lægge køreplaner, der sikrer tog til tiden – og det er heller ikke vanskeligt at lægge køreplaner, der sikrer korte rejsetider. Det er bare vanskeligt at lægge køreplaner, der sikrer begge dele. Og sådan er planlægningen af togdriften fyldt med modsatrettede krav. F.eks. er nogle af de løsninger, der umiddelbart forekommer effektivest også dem, der hurtigst bliver mindst effektive, hvis der opstår forsinkelser eller nedbrud.

 

Et puslespil få tør give sig i kast med 
De modsatrettede krav skal vejes op mod hinanden og integreres i de principper, der ligger bag planlægningen for at sikre, at togplanerne er robuste overfor uforudsete ændringer og stadig opfylder kundernes nogle gange modsatrettede krav og ønsker.

Og når man både skal tage højde for, hvordan man bedst opfylder flest mulige krav fra kunder og samfund i en køreplan, når alting virker.  Og samtidig sørge for at konsekvenserne af situationer, hvor der er noget der ikke virker, bliver mindst mulige (f.eks. signalfejl, skinneproblemer etc.) – så har man et puslespil, som ingen kan løse.

 

Avanceret matematik
Heldigvis er der hjælp at hente i matematikken og jo flere parametre, man kan integrere i matematikken, jo bedre bliver køreplanerne. Problemet er bare, at jo mere kompliceret bliver matematikken også.

 

Det sidste har Jørgen Thorlund Haahr dog aldrig set som et problem. Tværtimod har han ikke bare integreret endnu flere kendte parametre ind i de algoritmer, der skal styre togdriften, han har selv identificeret flere nye – og vel at mærke nogle, der er med til at sikre, at togdriften lever bedre op til skærpede krav til CO2-udledning og effektivitet.

 

”Ph.d. afhandlingen Reactive Robustness and Integrated Approaches for Railway Optimization Problems tager højde for en sjældent set stor mængde af detaljer lige fra hvilke togvogne der holder i depot (og i hvilken rækkefølge)over kundetilfredshed til økonomi og CO2-udledning. ”konkluderer Professor og leder af afdelingen Management Science på DTU Management Engineering, Jesper Larsen.

 

Enestående Ph.d.
Identifikationen af nye områder, der er væsentlige for togdrift og evnen til at integrere et meget stort antal krav til togdriften i samme køreplan er også den primære baggrund for at gruppen Vehicle Routing og Logistik valgte at tildele Jørgen Thorlund Haahr prisen VeRoLog Doctoral Dissertation Prize for, hvad et enigt bedømmelsesudvalg vurderer som en enestående Ph.d. afhandling.

Flere priser

  • 1. plads i EURO/ROADEF Challenge – junior team (2014) sammen med Simon Bull (DTU Management Engineering)
  • 1. plads I INFORMS Railway Application Competition (2014) sammen med Richard Lusby (DTU Management Engineering)
  • Er blandt seks finalister i ”EURO Doctoral Dissertation Award” (bedste ph.d.-afhandling.) Som afgøres i Poznan i juli