Ny model skal lette vejen til grønne kørselsafgifter

torsdag 03 dec 20

Kontakt

Thomas Kjær Rasmussen
Lektor
DTU Management
45 25 65 62
Danmarks Frie Forskningsfond har tildelt trafikforsker Thomas Kjær Rasmussen midler til at udvikle en ny model til at forudsige bilisters rejsemønstre. Den skal gøre det lettere at skabe et klimavenligt system for kørselsafgifter.

Kørselsafgifter bliver sommetider nævnt som en løsning, der potentielt kan hjælpe regeringen med at nå sine miljømål for 2030 og samtidig skabe mindre trængsel på vejene. Den mellemregning, der ofte bliver overset, er dog, at sådan et afgiftsystem er utroligt tidskrævende at udvikle og konsekvensvurdere. 

Det vil trafikforsker ved DTU Management, Thomas Kjær Rasmussen, gøre op med ved at udvikle en ny model til at forudsige bilisters rejsemønstre. Til det har han modtaget 2,9 millioner fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Eksisterende redskaber stirrer sig blinde på detaljen

De nuværende analysemodeller er nemlig så detaljerede, at beregningen af effekterne af én enkelt konfiguration af vejafgiften kan tage mange dage at gennemføre. 

Derfor bliver det næsten umuligt at nå at foretage beregninger nok til at få et komplet billede af hvordan afgifterne kan konfigureres på bedst mulig vis. Resultatet er, at vejafgifter i dag faktisk oftere bliver bestemt ud fra kvalificerede gæt end egentlig beregning af det optimale afgiftsniveau.

Den nye model, som Thomas Kjær Rasmussen vil udvikle, kombinerer eksisterende viden om rejsendes adfærd og om lokale trafikforhold, men uden at gå helt ned i de specifikke forhold på den enkelte vej. Når den optimerede afgift er fastlagt, kan de eksisterende modeller anvendes til vurdere de detaljerede effekter på de enkelte veje.

Dermed kan man spare utrolig meget tid, nå flere beregninger og altså fastsætte afgiftens niveau på et langt mere kvalificeret grundlag.

 

Læs mere om Den Frie Forskningsfond og Thomas Kjær Rasmussens projekt ‘Optimal tolls for reaching emissions goals: A novel behaviorally realistic and national-scale applicable road transport modelling system’ her