Risk

Metoder til at minimere risici i tech-branchen

Produktion og ledelse

Forskere fra DTU kommer med nye bud på, hvordan toplederne i de største teknologivirksomheder skal lægge strategier i en stadig mere uforudsigelig verden.

Blockchain-baserede bankkonti, kunstig intelligens, smarte byer, autonome biler – digitaliseringen gennemsyrer samfundet, og for topledelsen i en teknologibaseret virksomhed betyder det ikke kun muligheder, men også mange risici og usikkerheder. Lang erhvervserfaring er ikke længere det vigtigste, når strategierne for fremtiden skal lægges. I en verden, hvor den unge praktikant ved mere om de digitale trends end direktøren, må strategiarbejdet nødvendigvis gribes helt anderledes an.

Josef Oehmen, lektor ved Engineering Systems Group, DTU Management, og hans forskerteam har observeret og interviewet direktører og ledende medarbejdere i 40 teknologiske virksomheder inden for produktion, konstruktion, sundhed og service i Danmark. Formålet var at kortlægge, hvordan lederne lægger og implementerer strategier for derved at nå frem til nogle modeller og metoder, som kan give inspiration til andre virksomheder i en digital verden.

”Vores undersøgelser viste, at de virksomheder, der klarer sig bedst, er dem, der har forstået at tilpasse deres strategiarbejde i forhold til de risici, som virksomhedens initiativer indebærer,” siger Josef.

Et godt eksempel er IBM. For dem betyder digitaliseringen, at de ikke længere fokuserer udelukkende på lancering af færdige produkter.

”Vores tilgang handler nu langt mere om, hvordan vi kan støtte vores kunder og samarbejdspartnere i deres strategiske arbejde med at udnytte nye teknologier. Vi hjælper f.eks. med at identificere relevante teknologitrends, udvikle prototyper og validere business cases. Ligesom vi hjælper med udrulningen og er en stærk partner i den efterfølgende drift. Så vi griber bestemt tingene helt anderledes an i dag end for bare få år siden,” forklarer Claus Klint, direktør for Internet of Things i IBM Denmark og en af talerne ved DTU’s forrige High Tech Summit.

Og netop det, at virksomhederne tør tænke nyt og prøve nye strategimetoder af, er afgørende for deres succes, siger Josef.

”Med digitaliseringen er det blevet svært for virksomhederne at planlægge langt ud i fremtiden. De bliver i stedet nødt til at tænke nyt og finde billige løsninger, alt imens de lærer af deres fejl løbende. Derfor handler strategiarbejde nu i højere grad om, at virksomhederne gør sig klart, på hvilke områder de mangler viden, og så at turde lægge en strategi, hvor de eksperimenterer for billige penge og lærer hurtigt,” understreger han.

Simple regler kan minimere risikoen for dårlige beslutninger
Josef og hans team har også undersøgt, hvordan topledere træffer strategisk vigtige, men usikre beslutninger. På baggrund heraf kom forskerne frem til en række spørgsmål, der kan hjælpe virksomheder i beslutningsprocesserne.

”Vi har vendt det hele på hovedet. Det er nemlig en illusion at tro, at man kan finde den bedste løsning, bare man analyserer godt nok. Det går teknologiudviklingen og markedet simpelthen for stærkt til. I stedet skal man finde ud af, hvordan man kan træffe beslutninger med en høj grad af usikkerhed. Og her gælder det om at minimere risikoen for at træffe de allerdårligste beslutninger. For at undgå det, er simple regler for beslutningsprocesserne et godt redskab,” fortæller Josef.

Han forklarer, at det gælder for virksomhederne om at stille sig selv de rigtige spørgsmål undervejs. F.eks.: Hvad er kriterierne for, hvornår en beslutning er for risikabel? Hvad taber vi, hvis vi venter en måned, og kan vi lære noget samtidig? Hvilke beslutninger er ’gode’ nok med den viden, vi har nu?

”Samtidig er det vigtigt, at virksomhederne løbende overvejer, hvilke regler, der virker i netop deres beslutningsproces, og hvilke regler, der skal ændres, så de hele tiden reflekterer over selve processen,” uddyber han.

Samler modeller og metoder
Analysen er kun en lille del af et større arbejde med at se på risikoledelse i et bredere perspektiv. Faktisk har Josef og hans team samlet al deres forskning og praktiske råd på en portal ved navn Engineering Systems Risk Lab. Her finder man en masse materiale, der forholder sig til risikoanalyse på en ny og mere holistisk måde.

Modellerne og forskernes anbefalinger er allerede publiceret i flere tidsskrifter og vurderes af flere virksomhedsledere til at være et særdeles vigtigt input inden for strategisk virksomhedsledelse.

Resultaterne er også delt internationalt via Brightline Initiative - en koalition af førende globale organisationer fra erhvervsliv, regeringer og non-profit-sektorer, hvis formål er at levere en videns- og netværksplatform, der giver indsigt og løsninger til succesfuldt strategiarbejde.

Brigthline Initiative har støttet projektet og den administrerende direktør Ricardo Vargas, der selv har mere end 20 års erfaring med projektledelse og strategi, udtaler:

”Resultaterne fra Josef og hans team på DTU er fremragende. Jeg blev derfor ikke overrasket, da World Economic Forum fremhævede dem på deres hjemmeside. Vi er meget glade for at samarbejde med DTU og sponsorere så høj forskningskvalitet."

Målet er på længere sigt for Josef og hans team at øge samarbejdet inden for risikoledelse – både på DTU og med relevante partneruniversiteter og stille resultaterne til rådighed via deres eget site – Engineering Systems Risk Lab.