International Timetabling Competition: The winning team from DTU 2020

Ph.d.-studerende fra DTU vinder VM i skemalægning

Matematik Matematisk modellering
Trods et stærkt finalekapløb vandt det danske hold med to ph.d.-studerende fra DTU og deres vejledere årets VM i skemalægning.

Overfyldte lokaler, dobbeltbookinger, dårlig ressourceudnyttelse og klager fra undervisere og studerende er nogle af de ting, man kan undgå, hvis man formår at lægge et optimalt skema. Der er dog mange faktorer, som spiller ind, faktisk er der så mange kombinationer, at det hurtigt overstiger antallet af atomer i universet.

VM i skemalægning går ud på at udvikle en algoritme, som kan lægge det bedste skema for et givent planlægningsproblem. I år var opgaven at lægge skemaer for forskellige semestre på universiteter verden over. Ud over Danmark var hold fra Frankrig, Kosovo, Portugal og Schweiz udtaget til finalen.

”Det var et meget svært problem, der var opstillet i år. Når man inddrager universiteter fra hele verden, så er der mange forskellige krav til, hvordan et godt skema ser ud, og vores metode skulle kunne håndtere alle disse krav. Vi er derfor meget stolte over at vinde førstepladsen i den her specielle konkurrence,” lyder det fra ph.d.-studerende ved DTU Management, Dennis S. Holm.

Både Dennis og hans makker Rasmus Ø. Mikkelsen, der er erhvervs-ph.d. ved softwarefirmaet MaCom og DTU Management, forsker til dagligt i matematisk modellering. De deltager desuden begge i et projekt støttet af Innovationsfonden under navnet Data Science for University Management (DSUM-projektet), hvor de sammen med MaCom og DTU undersøger, hvordan softwareprogrammet Lectio kan hjælpe universiteterne til at lægge gode skemaer.

”Konkurrencen har passet perfekt til projektet med at videreudvikle Lectio. Lectio bruges normalt til skemalægning i gymnasier, men vi arbejder på at få softwaren tilpasset, så den også kan bruges til universiteter, og her er Rasmus og Dennis virkelig på vej med nogle gode resultater”, siger Martin Holbøll, der er administrerende direktør hos MaCom, firmaet bag Lectio.

Konkurrencen er foregået hen over et helt år, hvor deltagerne løbende har fået nye datasæt online, der skulle indarbejdes i deres løsningsmetode.

Model allerede anvendt på DTU

Det har stor betydning for universiteternes logistik og økonomi og de studerendes muligheder, at man kan få skemaer og lokaleplanlægning til at gå op, og den udfordring er ikke blevet mindre af corona-situationen. For nylig skulle DTU således både tage højde for afstandskrav og et øget optag af studerende.

Det gav Rasmus og Dennis mulighed for at teste deres model i praksis, og de hjalp derfor DTU med at lægge planer, der sikrer, at man lever op til sundhedsmyndighedernes afstandskrav.

”Det gav god mening at inddrage Rasmus og Dennis i DTU’s skemalægning. Deres algoritme er så alsidig, at den kan bruges på næsten ethvert universitet, så der skulle meget få tilpasninger til, for at de også kunne lægge skemaer for DTU. Selv med skiftende udmeldinger om lokalekapaciteter og antallet af studerende på de forskellige studieretninger kunne de hurtigt finde nye gode skemaer,” fortæller en stolt lektor ved DTU Management og vejleder på ph.d.-projekterne, Thomas Stidsen. Han understreger, at deltagelsen i konkurrencen aldrig var lykkedes uden adgangen til den massive serverkapacitet, som DTU Computing Center stillede til rådighed under hele forløbet.

Om VM i skemalægning

VM i skemalægning hedder officielt ”International Timetabling Competition” og er en konkurrence, hvor forskere og eksperter inden for matematisk modellering dyster om at lave tidsplaner og skemaer ved hjælp af komplicerede matematiske algoritmer.

I år gik opgaven ud på at udvikle en algoritme til skemalægning på forskellige universiteter.

Ud over Danmark var hold fra Frankrig, Kosovo, Portugal og Schweiz udtaget til finalen, som i år foregik online. I alt deltog 36 lande i konkurrencen.

Det danske hold bestod af ph.d.-studerende ved DTU, Dennis S. Holm, og erhvervs-ph.d. ved softwarevirksomheden MaCom og DTU, Rasmus Ø. Mikkelsen, samt tidligere virksomhedsvejleder fra MaCom, Matias Sørensen, og nuværende vejleder og lektor ved DTU Management, Thomas Stidsen.

Læs mere om International Timetabling Competition