Lægemidler kan introduceres hurtigere til gavn for industri og patienter

Bioteknologi og biokemi Fysik Produktion og ledelse Transport og logistik Medicin og medicoteknik

Det har stor betydning for medicinalvirksomheders økonomi, men sandelig også for ventende patienter, at den tid, der går, fra et lægemiddel bliver patenteret, til det kommer på markedet, er så kort som muligt. Nyt ph.d. projekt fra DTU Management Engineering, har udviklet nye metoder til markedslancering, så lægemidler kommer hurtigere frem til brugerne.

I medicinalbranchen har nye produkter på markedet normalt 8 års patentbeskyttelse, og fordi lægemidler er dyre at udvikle, er det afgørende for et medicinalfirmas økonomi bedst muligt at udnytte den eksklusive salgsret i patentperioden ved at have lægemidlet på markedet så hurtigt som muligt efter patent. Samtidig venter patienterne på de nye lægemidler.

Derfor er det i alles interesse, at medicinalbranchen bliver hurtigere til at gennemføre de afsluttende kliniske test, forhandle med myndigheder og klargøre storskala-produktion - men samtidig skal kvaliteten i alle processer bibeholdes for at sikre patienter, rettigheder og økonomi.

Kompleksitet2
”Det er med andre ord ikke nogle quick fixes”. Indleder ph.d.’ens forfatter Klaus Reinholdt Nyhuus Hansen, og fortsætter:

”Men det betyder ikke, at tingene ikke kan gøres anderledes, og frem for alt så er det et område, hvor de økonomiske og menneskelige gevinster ved procesforbedring er så store, at det giver mening kontinuerligt at bruge ressourcer på at nedbringe ”time-to-market” i den farmaceutiske industri. ”

Fejl, mangler og løsninger
Klaus Reinholdt Nyhuus Hansen startede med at kigge på nogle af de største hindringer for selve markedsintroduktionen af lægemidler og kom frem til, at de tre væsentligste er:

  1. De farmaceutiske virksomheder er langsomme til at indføre allerede kendte, men mere avancerede planlægningsmetoder på området.
  2. Der mangler gennemsigtighed i de strukturer, systemer og processer, man bruger til at gennemføre markedslanceringer
  3. På en lang række områder findes der ingen veldefinerede teknikker til at understøtte planlægningen. Det gælder f.eks. for produktionsmængde og lagermængde inden lancering.
"Hvis industrien skal blive bedre til markedsindføringer, er der simpelthen brug for nye og bedre metoder"
Klaus Reinholdt Nyhuus Hansen

For at hjælpe industrien med at finde nye løsninger har Nyhuus Hansen derfor udviklet en model, der integrerer de mange usikkerhedsfaktorer med økonomiske nøglefaktorer og i sidste ende giver anbefalinger til, hvordan man kan nedbringe Time To Market og samtidig forbedre rentabiliteten i forbindelse med flere forskellige typer af lægemidler lige fra piller til mere komplicerede drug delivery systems.

Modellen gør det blandt andet muligt at vurdere, hvor store lagre man skal starte med at opbygge før en ny introduktion, og det er en betydelig forbedring i forhold til den hidtil anvendte fremgangsmåde i industrien. 

F.eks., forklarer Nyhuus Hansen, "gør den det muligt at vurdere, om man skal skifte til en anden og hurtigere emballage-leverandør, selvom denne er dyrere"

Et spørgsmål om kapacitet
Ledig kapacitet er en forudsætning for en hurtig markedsindføring. Derfor behandler Nyhuus Hansen også de problemer, der kan være med til at klargøre produktionskapacitet før en markeds-introduktion, og han indregner f.eks. omkostninger til validering af fabrikker, behovet for forsyningssikkerhed og produkters begrænsede holdbarhed.

”Med vores tilgang kan vi vise, at de i branchen hidtil anvendte kapacitetsmodeller kan føre til manglende produktionskapacitet kort før en lancering, hvor virksomhederne har allermest brug for at kunne producere", forklarer Nyhuus Hansen.

Modellerne og ikke mindst de bagvedliggende undersøgelser viser, at mange af de dogmer og faste procedurer, der findes omkring markedsintroduktion af nye lægemidler kan tåle at blive kigget grundigt efter i sømmene, og at der stadig er plads til mange forbedringer. 

”Hvis industrien skal blive bedre til markedsindføringer, er der simpelthen brug for nye og bedre metoder” slutter Klaus Reinholdt Nyhuus Hansen.