Foto: Colourbox

RailTech DTU er på skinner

Transport og logistik
Det nyetablerede center for jernbaneteknologi Railtech DTU skal nu samle kompetencer inden for universitetet og samtidig koordinere med verden udenfor på alt, der har med jernbanedrift at gøre. Den danske banebranche bakker økonomisk op om det nye initiativ.

Onsdag den 3. februar 2016 lød den officielle afgangsfløjte for Railtech DTU, universitetets samlingspunkt for al forskning, der på den ene eller anden måde relaterer sig til togdrift. Og det er faktisk ikke så lidt - otte institutter er med i samarbejdet, der skal koordinere forskning og udvikling mellem institutterne, og på samme tid være bindeled til myndigheder og virksomheder udenfor.

Netop togdrift er noget, der kræver opmærksomhed i en tid, hvor der flyttes flere og flere mennesker og mere og mere gods rundt på de danske baner, forklarer Henrik Sylvan, der står i spidsen for Railtech DTU:

"Der er masser at gå i krig med for at få jernbanedriften til at fungere bedre. Jernbanebranchen skriger efter kandidater, og de vil gerne være med til at sikre, at kurserne på universitetet er relevante, og at ingeniørerne er dygtige på de rigtige felter,” siger han kort efter åbningsreceptionen onsdag, som i hans egen udlægning var en pæn succes.

"Der er masser at gå i krig med for at få jernbanedriften til at fungere bedre. "
Henrik Sylvan, centerleder, Railtech DTU

“Der var en god stemning, og vi fik en del positive tilbagemeldinger. ‘Det var dog utroligt så meget, der er på DTU omkring det her’, var responsen blandt mange af dem, der var kommet,” forklarer han.

Repræsentanter fra hele branchen

Receptionen blev besøgt af repræsentanter fra blandt andet Metroselskabet, DSB, Banedanmark, Sund og Bælt og de store tekniske leverandører, der f.eks. er med til at opgradere den danske jernbane med nye signaler – i øvrigt Danmarks p.t. største IT-projekt. Men også flere mindre virksomheder, der ernærer sig som tekniske leverandører var mødt frem på åbningsdagen:

“Mange af de små virksomheder har jo ikke en decideret udviklingsafdeling, men meget af det, de kommer med, er faktisk ganske banebrydende. For eksempel involverer det uforholdsmæssig meget arbejdskraft at flytte en 40 fods container over på et godstog. Her er der så nogen, der prøver at lave en automatik, hvor en lastbilchauffør selv kan gelejde en containeren over, og i sådan et tilfælde kan vi hjælpe med at regne på, om teknologierne kan fungere i virkeligheden,” forklarer Henrik Sylvan.

Opgaver til centret på vej

Railtech DTU skal bruge sine kræfter på at finde ud af, hvem på DTU der kan hjælpe virksomheder og myndigheder med en given opgave, samt koordinere mellem institutterne, når nogen forsker i noget, der er relevant for jernbaneområdet.

Og allerede på åbningsdagen bød der sig arbejde til for centeret:

“Der glider jo små opgaver ind til sådan et arrangement, så der kommer nok noget snart til os, som vi skal hjælpe med,” siger Henrik Sylvan uden at ville komme nærmere ind på, hvem den potentielle kunde er.