Carsten Toft Boesen, NIRAS, og Anders Bjarklev, DTU, underskrev en strategisk samarbejdsaftale. Foto NIRAS

DTU og NIRAS indgår strategisk samarbejdsaftale

DTU indgår en aftale om et strategisk partnerskab med den rådgivende ingeniørvirksomhed NIRAS med særligt fokus på fødevare- og procesteknologi, infrastruktur og transport.

Rektor Anders Bjarklev og administrerende direktør i NIRAS Carsten Toft Boesen har netop underskrevet en aftale om et strategisk partnerskab, som vil betyde et forstærket samarbejde om forskning, innovation og undervisning, særligt inden for fødevare- og procesteknologi, infrastruktur og transport.

Aftalen indebærer, at DTU og NIRAS sammen vil formulere og gennemføre forsknings- og udviklingsprojekter inden for næste generation af fødevareproduktionsanlæg med fokus på sundhed og fødevaresikkerhed. Ændrede transportformer, f.eks. førerløse busser, og hvad de betyder for hele infrastrukturen og sikkerheden, vil der også blive set på. Projekterne involverer flere institutter, primært DTU Fødevareinstituttet, DTU Kemiteknik, DTU Management Engineering og DTU Byg.

"Det er meget værdifuldt, at en virksomhed som NIRAS er indstillet på at arbejde sammen med os om at inspirere de studerende."
Anders Bjarklev, rektor DTU

Der vil ligeledes blive organiseret innovationsevents, hackatons, workshops og mentorforløb for at stimulere de studerendes interesse for at udvikle nye innovative idéer på området og vise dem mulighederne i at arbejde inden for NIRAS’ virksomhed.

”DTU har altid lagt vægt på at have en tæt dialog med de virksomheder, der ansætter vores kandidater. Men vi er specielt glade for nu at indgå i et mere forpligtende samarbejde med særligt fokus på det fødevareteknologiske område, infrastruktur og transport. Det er også meget værdifuldt, at en virksomhed som NIRAS er indstillet på at arbejde sammen med os om at inspirere de studerende,” siger rektor Anders Bjarklev, DTU.

”Et tæt samarbejde med DTU ligger i NIRAS’ dna. DTU er vores vigtigste kilde til nye medarbejdere og ny viden. Med den strategiske samarbejdsaftale sikrer vi et øget topledelsesfokus, mere struktur og opfølgning på begge sider. På områderne fødevarer og transport ønsker vi nu at løfte relationen til samme høje niveau, som vi allerede kender fra f.eks. miljø, forsyning og byggeri i form af undervisning, eksamens- og ph.d.-projekter,” siger NIRAS’ administrerende direktør Carsten Toft Boesen.