Gode resultater fra første projektsamarbejde mellem DTU Management Engineering, ITU og Maersk Line sikrer ny projektbevilling på 1 million € fra Det Strategiske Forskningsråd.
"Vi kunne ikke overleve uden"
Sådan beskriver Optimization Manager i Maersk Line Mikkel Mühldorff Sigurd samarbejdet med forskningsverdenen i almindelighed og DTU Management Engineering og ITU i særdeleshed.
Mærsk Line, DTU Management Engineerings afdeling for Management Science og forskere fra ITU er i øjeblikket ved at afslutte projektet ENERPLAN.
De sidste fire år har projektpartnerne brugt på at udvikle grønne, logistiske beslutningsstøtteværktøjer som kan reducere af forbruget af fossile brændstoffer i Maersk Line, og dermed mindske virkningerne af containerskibsfart på miljøet.
Den Gordiske Knude
Om udgangspunktet for samarbejdet siger projektleder David Pisinger siger:
"Shippingbranchen var, før ENERPLAN, stærkt afhængig af sund fornuft og menneskeligt overblik i kampen for at spare energi ved at optimere ruter og logistik. Med de stigning i lastmængder syntes det mere og mere som at forsøge at løsne den gordiske knude. ”
Lovende løsninger = ny bevilling
Derfor var de komplicerede matematiske løsninger til rute og logistisk planlægning leveret af DTU Management Engineering var i stor efterspørgsel.
Og da de udviklede prototyper viser lovende resultater, har Det Danske Strategiske Forskningsråd bevilget projektpartnerne ikke mindre end 1 million euro til fortsat forskning i det nye projekt "Green Ship" ledet af DTU Management.
DTU Transport er ny DTU partner Green Ship.
ENERPLAN startede i 2010 og slutter efterår 2014.
Green Ship starter i 2014 og slutter i 2018
Project Partners DTU Management Engineering, DTU Transport, ITU og Maersk Line
Bevilling: ca. 1 million euro fra Det Strategiske Forskningsråd
Projektleder: DTU Management Engineering