Trafikforskningspris til nytænkende og helhedsorienteret artikel

Artiklen "how flexible is flexibe", som er en del af Mikkel Thorhauges Ph.d.-projekt, "Departure Time Choice: Modelling Individual Preferences, Intention and Constraints", anviser nye og mere holistiske måder at modellere, hvornår på dagen, folk vælger at rejse – og det kan være løsningen på et af det moderne store problemer.

En bedre og bredere forståelse af baggrunden for, hvornår folk vælger at rejse giver mulighed for langt mere præcis modellering af hvordan f.eks. økonomiske virkemidler påvirker vores alle sammens valg af afrejsetidspunkt. Og det sidste er nøglen til at forstå, hvordan vi kan nedbringe trængsel på vejene i et moderne samfund. 

Derfor er det ikke bare en forskningsmæssig præstation i forhold til tidligere studier, som har fokuseret på arbejdsmarkedets rammer, at Mikkel Thorhauge har formået at integrere hvorledes og i hvilket omfang øvrige gøremål i løbet af dagen (fx hente/bringe børn, foretage indkøb eller deltage i fritidsaktiviteter) påvirker afrejsetidspunktet. 

Det er også et stort skridt fremad i forhold til den konkrete brug af politiske trafikregulerende virkemidler, og den kombination indbragte ham ved Aalborg Trafikdage P.H. Bendtsens Trafikforskningspris.