Maja Horst er professor i ansvarlig teknologi på DTU Management. Foto: Joachim Rode

Maja Horst udpeget som ny bestyrelsesformand i Danmarks Frie Forskningsfond

Professor og sektionsleder ved DTU Management Maja Horst er blevet udpeget som ny bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond af uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen. Maja Horst tiltræder formandsposten den 1. april 2021.

Professor Maja Horst er til daglig sektionsleder for Responsible Technology ved Division for Innovation, hvor hun blandt andet beskæftiger sig med forholdet mellem videnskab, teknologi og samfund. Når Maja Horst er blevet udpeget til formandsposten i Danmarks Frie Forskningsfond, er det netop hendes tværfaglige forskningsprofil og videnskabspolitiske engagement, der har været en vigtig del af begrundelsen, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemeddelelse:

”Jeg er virkelig glad for, at Maja Horst har sagt ja til at træde ind som bestyrelsesformand i Danmarks Frie Forskningsfond. Hun har erfaring fra både et erhvervsøkonomisk, humanistisk og teknisk forskningsinstitut. Det giver hende en helt speciel tværfaglig forskningsprofil. Samtidig er hun kendt som en aktiv stemme i den forskningspolitiske debat. Jeg er sikker på, at fonden vil nyde godt af hendes ekspertise (…)”, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

"Forskning handler om at forfølge sin nysgerrighed og systematisk indsamle viden om vores verden. Derfor er det en helt central del af et oplyst og velfungerende samfund."
Maja Horst, professor, DTU Management

Maja Horst har været medlem af Danmarks Frie Forskningsfonds bestyrelse siden 2020, og har derudover en lang erfaring med rådsarbejde bag sig i en række sammenhænge. Hun har blandt andet været medlem af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (2014-2019), medlem af ATV og formand for ATV’s tænketank (2018-2020), medlem af bestyrelsen for DMJX (fra 2020) og medlem af bestyrelsen for det norske sektorforskningsinstitut NIFU (fra 2019). Endelig har hun tidligere modtaget Uddannelses- og Forskningsministeriets Forskningskommunikationspris.

”Jeg er meget stolt og glad for udnævnelsen og vil gøre mig den allerstørste umage for at leve op til den tillid som ministeren har vist mig. DFF udfylder en absolut kerne-rolle i det danske forskningsøkosystem ved at støtte nysgerrighedsdrevne projekter som forskerne selv foreslår. Det er de mange mindre projekter, som vi støtter nu, der lægger grunden til de store gennembrud om 10 år. Forskning handler om at forfølge sin nysgerrighed og systematisk indsamle viden om vores verden. Derfor er det en helt central del af et oplyst og velfungerende samfund. Det glæder jeg mig til at arbejde videre for”, siger Maja Horst i pressemeddelelsen.