DTU Management forsker vinder ERC Grant

Seniorforsker Sonja Haustein modtager en ERC Consolidator bevilling til projektet URGENT - Choice, necessity or chance? Understanding behaviour change in Transport.

Sonja vil i projektet undersøge, under hvilke omstændigheder mennesker ændrer deres transportvalg og hvilke mentale mekanismer, der er involveret. For trods forskellige tiltag og forbedrede transportteknologier sker der ikke et fald I CO2-udledningerne fra menneskers transport. Målet med URGENT er at udvide vidensgrundlaget, så der kan udvikles mere effektive strategier.

Tilgangen er tværfaglig, og der benyttes elementer fra bl.a. psykologi, sociologi og machine learning. F.eks. vil der via en halvårlig spørgeundersøgelse kombineret med casestudier blive indsamlet data over en 3-årig periode. Machine learning anvendes til at afdække, hvilke personlige, sociale, tekniske eller rumlige faktorer er mest relevante ift. adfærdsændringer.

Derudover vil såkaldte Rebound-effekter af ændret mobilitetsadfærd (f.eks. reduktion af bilbrug, tilvalg af elbiler) blive undersøgt og skal afsløre i hvilket omfang, adfærdsændringer på et område (f.eks. pendling) smitter af på andre (f.eks. flyrejser, fødevareforbrug).