Lektor på DTU Management, Thomas Kjær Rasmussen, er blevet tildelt en bevilling på 2.9 millioner til at forske i effektive og realistiske trafikmodeller. Projektet skal give et bedre beslutningsgrundlag til regulering og design af vores transportinfrastruktur.
Når vi ikke befinder os i en Coronakrise, spilder vi dagligt hundredetusindvis af timer i trafikken på grund af forsinkelser og stigende trafik. Disse forsinkelser giver store samfundsøkonomiske tab, som vi kan mindske ved at udvikle vores trafikale infrastruktur. Men det kræver, at vi udvikler og forbedrer de modeller, vi tager beslutninger ud fra. Den samfundsudfordring har Thomas Kjær sat sig for at løse:
”Projektets formål er at udvikle bedre og mere realistiske modeller til beskrivelse af rejsendes rutevalg, så modellen vælger de alternative ruter, som borgerne rent faktisk afsøger, når de pendler eller kører på ferie. Det giver i sidste ende en bedre transportinfrastruktur, da vi skaber et bedre beslutningsgrundlag til design og regulering af infrastrukturen”, fortæller Thomas Kjær.
Bevillingen fra Danmarks Frie Forskningsfond sikrer projektet de næste fire år. Projektet kører i Transportdivisionen på DTU Management i samarbejde med Professor David Watling fra Institute for Transport Studies, University of Leeds. Det er et samarbejde, som Thomas Kjær ser frem til:
”Vi har allerede et godt samarbejde med David Watling, og jeg er rigtig glad for at vi kan fortsætte det de næste fire år.”
Du kan læse mere om projektet her.