Danske skolelever skal inspireres til at forstå teknologiens betydning

Hvordan kan teknologi skabe et bedre samfund? Det skal diskuteres i danske skoler med inspiration fra DTU professor Maja Horst.

Professor Maja Horst har bidraget til en temapakke til landets skoler, der skal give elever indblik i teknologiske forskningsgennembrud og ideer til motiverende naturfagsundervisning.

Under temaet ’Mennesket i det teknologiske samfund’ fortæller Maja om sin forskning i, hvordan vi kan forstå sammenhængen mellem samfund og teknologi for at skabe en mere bæredygtig fremtid.

”Jeg ser på, hvordan vi kan få teknologierne til at fungere i samfundet. Det er vigtigt, at vi ikke siger nej til teknologi, fordi vi ikke kan overskue det. Det er rigtig vigtigt, at vi udvikler teknologien og alle sammen tager ansvar for den, så den bliver som vi gerne vil have den,” siger Maja.

Kunstig intelligens er et godt eksempel, hvor folk godt kan blive nervøse, særligt i fortællingen om at robotterne kommer og tager vores jobs. Vender man den rundt og i stedet siger, at robotterne tager al det kedelige og hårde arbejde, så kun det sjove er tilbage bliver fortællingen helt anderledes.

Ifølge Maja vil der altid være dilemmaer omkring en ny teknologi for eksempel, hvordan vi har lyst til at bruge den og hvad vi synes er rimelig og retfærdigt.

”Derfor er det utrolig vigtigt at børn og unge allerede nu øver sig i at håndtere den slags dilemmaer,” slutter Maja af.

Læs mere om undervisningsmaterialet på emu