Når du cykler eller går, har du valgt en af de allermest klimavenlige transportformer. Men de er ikke altid brugbare løsninger, når turen går til Ikea, genbrugspladsen eller det ugentlige storindkøb. Så snupper langt størstedelen af os bilen.
Det afspejler sig i regnskabet over den danske transportsektors CO2-udledninger. Her tegner vejtransporten sig for omkring de 90 pct. af udledningerne, jf. Energistyrelsen. Cirka to tredjedele af udledningen på vejene sker fra personbiler, mens den sidste tredjedel sker fra lastbiler, busser og varebiler.
Her i landet er personbilen det transportmiddel, som folk benytter allermest, viser Transportvaneundersøgelsen, der udarbejdes af DTU. Af den nyeste undersøgelse fremgår det, at personbilen i 2023 stod for 73 pct. af alle de kilometer, som vi tilbagelagde inden for landets grænser.
Når vi transporterer os, så er ærinder og gøremål i fritiden de mest almindelige årsager. Under ærinder er formålet oftest indkøb. Kun en fjerdedel af danskernes rejser skyldes pendling til vores arbejde eller uddannelse. Til gengæld er vi stadig glade for at bruge bilen: 65 pct. af vores rejser til og fra arbejdspladsen sker således i bil.
Vi kører længere
Personbilerne fylder med andre ord meget – både på vejene og i CO2-regnskabet. CO2-udledningerne fra vejtransporten har – bortset fra enkelte udsving – været nogenlunde konstante de seneste årtier. Og det på trods af, at bilerne er blevet mere energieffektive.
”De reduktioner af CO2-udledningen, som bilernes øgede energieffektivitet burde have resulteret i, har vi vekslet til længere ture. Antallet af ture, som vi tager i vores biler, er stort set uændret, men antallet af kilometer, vi tilbagelægger, har ændret sig: Nu kører vi længere. Det har ført til, at vi udleder lige så meget CO2 med vores bilkørsel som for 30 år siden,” siger Hjalmar Christiansen, chefkonsulent ved DTU Management og projektleder på Transportvaneundersøgelsen.
En anden årsag til, at effektiviseringerne af bilernes brændstoføkonomi ikke har givet de store reduktioner i emissionerne, er, at vi i mellemtiden har købt større og mere komfortable biler med f.eks. aircondition, så bilernes energiforbrug på den måde forbliver højt.
Sidst, men ikke mindst afspejler den stigende transportmængde også, at befolkningstallet i Danmark er stigende, og flere og flere dermed har brug for at transportere sig.