Undersøgelsen bygger på svar fra 1.792 bilejere og er foretaget i samarbejde mellem DTU, FDM, Elbilforeningen og IDA. Lektor Anders Fjendbo Jensen og professor Jeppe Rich fra DTU Management har sammen med seniorforsker Peter Bach Andersen fra DTU Wind and Energy Systems bidraget til undersøgelsen.
Lademuligheder for elbiler
Hele 42% af de adspurgte elbilejere angav at de er utilfredse med den offentlige ladeinfrastruktur, heraf var 9% ”meget utilfredse”. Det er især opladningen ved almindelig kantstensparkering, når man er på farten, som elbilejerne er utilfredse, her mener kun 6%, at der er gode muligheder at lade bilerne op. Der er også lav tilfredshed, når det gælder offentlige parkeringsanlæg og parkering i forbindelse med indkøb.
Det er især elbilejere der bor i byen der er afhængige af offentlige muligheder for opladning og for at kunne oplade på deres destination. Undersøgelsen viser at boligformen har stor betydning for tilfredsheden med de lademuligheder der er. Dem der har mulighed for opladning på egen grund, er godt tilfredse med de muligheder det giver. Dem der for eksempel bor i etagebyggeri har ofte ikke samme mulighed for at etablere deres egen ladestander.
”Data fra DTU’s transportvaneundersøgelse viser, at omkring hver fjerde danske husstand med bil tilhører denne gruppe,” siger Anders Fjendbo Jensen.
På trods af utilfredsheden med mulighederne for opladning svarer ni ud af ti elbilejere i undersøgelsen, at de er tilfredse med at køre i elbil, enten i høj grad eller i meget høj grad. Undersøgelsen viser også at miljøet spiller en stor rolle i elbilejernes valg af bil, 80% svarer at de er tilfredse med elbilens miljømæssige præstation.
Bekymringer for anskaffelse af elbiler
Den danske ladeinfrastruktur er kommet godt fra start, men hvis den skal kunne følge med frem til 2030 skal den fortsat holde tempoet. DTU vil fortsætte med at undersøge hvordan ladebehovet dækkes bedst muligt, både nu og i fremtiden. Utilfredsheden med mulighed for opladning tyder på, at netop mulighed for opladning er et af de steder, det giver mening at sætte ind i den grønne omstilling af biltrafikken, da dårlig mulighed for opladning kan være en barriere for dem, der overvejer at skifte til elbil.
En anden mulig udfordring for at flere skifter til elbiler er de stigende elpriser. I undersøgelsen, som er foretaget i efteråret 2022, svarede hver tredje der ikke har en elbil, at priserne på el er så høje, at de ikke ville vælge en elbil lige nu. Elbilejerne ser dog anderledes på de stigende elpriser, 92% svarer, at de stigende elpriser er uden betydning eller af ringe betydning i forhold til, om de fortryder valget af en elbil.
I elbilernes rækkevidde er der også forskel på bekymringen hos dem der ikke har en elbil og oplevelserne hos elbilisterne. 73% af elbilejere er tilfredse eller meget tilfredse med bilens rækkevidde, mens kun 24% af dem, der ikke ejer en elbil er positivt indstillede overfor elbilers rækkevidde.
Den nye undersøgelse viser altså, at der er utilfredshed med tilgængeligheden af ladestandere i offentligheden men samtidig en generel tilfredshed med at eje at en elbil. Den viser også, at en del af de bekymringer der for at skifte til elbiler hos dem der ikke ejer en elbil, ikke reelt er et så stort problem hos elbilejerne.
DTU’s bidrag er støttet af EUDP gennem forskningsprojektet FUSE.