Ph.d. studerende fra DTU Management vinder trafikforskningspris

Trafikmodeller Transport og logistik

Ph.d. studerende Mads Paulsen fra DTU Management har udviklet en unik model, der kan forudsige knudepunkter og trængsel ved cykelinfrastruktur. Det har han fået Bendtsen's Trafikforskningspris for.

Når vi cykler er vores tempo ligeså forskelligt, som vi mennesker ellers er forskellige. Det har stor indvirkning på, hvornår og hvor der opstår trængsel på cykelstier. Det er der bare ingen, der har kunne lave en model på før nu. Men det har Mads Paulsen fra DTU Management gjort med sine matematiske modeller, og det gør ham til årets prisvinder af Bendtsen's Trafikforskningspris

Mads er meget glad for prisen og fortæller:

”Det er utroligt fedt, at en ide kan udvikle sig til en konkret model, som kan være med til at styre vores fremtidige infrastruktur.”

Han hæfter sig i særlig grad ved, at den kan bruges som led i at beregne cykelpendlernes tidsbesparelser i kroner og øre, og mener, at det er her den kan gøre den store forskel i planlægning af fremtidens cykelinfrastruktur.

Mads får konkret prisen for artiklen Fast or forced to follow: A speed heterogeneous approach to congested multi-lane bicycle traffic simulation i toptidsskriftet Transportation Research Part B: Methodological, som han udgav under sit ph.d.-projekt. Artiklen udgør det teoretiske fundament for to af projektets andre artikler, hvor modellen anvendes til at simulere cykel- og biltrafik i hele Hovedstadsområdet.

Normalt uddeles prisen på årets Trafikdage. Men da det er aflyst i år blev prisen uddelt på seminar om forskning i cykeltrafik og brug af resultater herfra til at fremme cyklismen. Seminaret blev afholdt af Transportøkonomisk Forening og DTU.

Om professor P.H. Bendtsen's Trafikforskningspris

P.H. Bendtsen's Trafikforskningspris er en testamentarisk gave fra professor P. H. Bendtsen, som var professor i trafik ved DTU fra 1949 til 1977, og har gjort det muligt at oprette en fond, hvis formål er at uddele en Trafikforskningspris til en yngre forsker, der virker i Danmark. Professor Bendtsen arbejdede ved Institut for Veje, Trafik og Byplan, som i dag hovedsagelig indgår i Division for Transport ved DTU Management. Prisen uddeles som belønning for et videnskabeligt arbejde, fortrinsvis inden for trafikteknik, trafikplanlægning, trafikmiljø, transportøkonomi eller trafiksikkerhed. Da konferencen Trafikdage på Aalborg Universitet velvilligt har tilbudt at bidrage med supplerende midler vil prisen fremover foreløbig blive uddelt hvert år. Med prisen følger i 2020 et rejselegat på kr. 20.000.