En ny undersøgelse viser, at virksomhederne i byggebranchen fokuserer for lidt på udvikling og for meget på driften og ledelsen af projekter. Dermed går branchen glip af muligheder for innovation og vækst.
Undersøgelsen ”Hvordan arbejder virksomheder i byggebranchen med forretningsudvikling” er lavet af Jesper Salling Nielsen fra konsulentvirksomheden Quo Vadis forretningsudvikling i samarbejde med Christian Langhoff Thuesen fra DTU Management og Christian Koch fra Århus Universitet.
Ifølge undersøgelsen har lederne i virksomhederne en ubevidst forretningsudviklingspraksis og anvender kun i begrænset omfang værktøjer til at få struktur og kontinuitet i virksomhedens forretningsudvikling. Årsagen er dels manglende viden om værktøjerne og deres anvendelse dels manglende interesse i at arbejde med forretningsudvikling. I stedet bruger de tiden på det, de har erfaring med – nemlig projekter inden for kendte, veldefinerede områder.
Konsekvensen af en ubevidst strategitilgang er, at virksomhederne agerer reaktivt og ikke udvikler konkurrencemæssige fordele men hænger fast i byggebranchens hårde priskonkurrence. Samtidig betyder det, at branchen udvikler sig i små ryk, der ikke laver grundlæggende om på den eksisterende måde at bygge på.
Ved at udvikle bevidst forretningsudvikling i byggevirksomhederne kan der skabes en innovativ dynamik i branchen, der dels kan hjælpe virksomhederne og branchen ud af den nuværende krise men også være med til at styrke byggeriets effektivitet og innovationskraft.
Yderligere information om undersøgelsen kan fås ved at kontakte Postdoc Christian Thuesen (chth@man.dtu.dk) fra DTU Management
Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen bygger på interview af virksomhedsledere/ejere i 19 mindre og mellemstore virksomheder i byggebranchen, udførende og rådgivere. Interviewene har haft fokus på at afdække, hvordan virksomhederne arbejder med forretningsudvikling, hvad der er virksomhedernes strategiske fokus og hvilke udfordringer virksomhederne har i arbejdet med forretningsudvikling.