For de fleste industrivirksomheder er tilpasning af produkter og services blandt de væsentligste metoder til at levere egentlig værdi for kunden og opnå konkurrencefordele.
>
Udfordringen består ikke i selve tilpasningen af produktet eller servicen, men i at tilpasse det på en måde, der giver overskud. Implementeringen af en produktkonfiguration er en af de mest effektive måder at opnå dette på i praksis, fordi det giver mulighed for at nedsætte tidsforbruget og omkosningerne for produktet. Samtidig giver det mulighed for hurtigere og mere kvalificerede svar på henvendelser fra kunderne, færre overførsler af ansvar og færre specificeringsfejl, en mindskning af ressourceforbruget ved tilpasning af produkterne samt en mulighed for at optimere produkterne i forhold til efterspørgslen blandt kunderne.
I den netop udkomne bog Product Customization, præsenterer Lars Hvam fra DTU Management sammen med sine medforfattere en procedure til fremstilling af produktkonfigurationssystemer i industrivirksomheder. Metoden er baseret på erfaringer fra mere end 40 produktkonfigurationsprojekter fra virksomheder, som tilbyder skræddersyede produkter og services.
Kontakt Lars Hvam hvis du vil vide mere om bogen.