Det handler i dag i langt højere grad om at beskytte virksomhedens brands frem for om leverandøren skal have 10 øre mere eller mindre for et produkt.
Hvis en virksomhed ikke forholder sig aktivt til sit samfundsansvar, risikerer den, at det kan gå ud over kundegrundlaget i en situation med øget global konkurrence. Udvikling af en strategi og en praksis for miljøbeskyttelse, arbejdsmiljø og sociale forhold er derfor meget vigtigt for virksomhedens fremtid. Det er nogle af hovedpointerne i Miljøstyrelsens nye håndbog ”Tekstilhåndbogen – når tekstilvirksomheder udformer strategi for miljø, arbejdsmiljø og sociale forhold.”
”Tekstilhåndbogen er først og fremmest en procesbeskrivelse. Den giver tekstilvirksomhederne overblik over hvad de kan gøre på CSR-området, men peger ikke på bestemte strategier frem for andre”, fortæller Michael Søgaard Jørgensen fra IPL, der er projektleder og medforfatter af bogen.
Del A viser hvorfor en indsats er nødvendig. Del B gennemgår forskellige tiltag, der kan afhjælpe og forebygge problemer, bl.a. ledelsessystemer, rapportering og produktmærkning. Del C indeholder tjeklister, der vejleder virksomheden i indsamling af information i de forskellige dele af virksomheden og i overvejelser om hvilke tiltag virksomhedens strategi og handlingsplan skal indeholde.
Læs mere på Miljøstyrelsens hjemmeside
Download publikationen her
Bestil den gratis bog her: www.frontlinien.dk