TERESA og Transportøkonomiske Enhedspriser

Transportministeriets samfundsøkonomiske manual for transportområdet er samlet i en brugervenlig regnearksmodel – TERESA (Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse for transportområdet)

TERESA

TERESA

Modellen gør det enklere at gennemføre korrekte samfundsøkonomiske vurderinger af transportprojekter. Samtidig er det fra og med september 2006 obligatorisk at gennemføre samfundsøkonomiske vurderinger med TERESA for ministeriets projekter inden for transport.

I forlængelse af regnearksmodellen udgives Transportøkonomiske Enhedspriser, der specificerer en lang række forudsætninger og priser til brug i den samfundsøkonomiske vurdering. Transportøkonomiske Enhedspriser omfatter forudsætninger om økonomi, brændstof og infrastruktur samt priser for tidsbesparelser, kørselsomkostninger, operatøromkostninger og eksterne omkostninger.

Titel

TERESA (Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse) for transportområdet

Bygget af

Version 1.0 2006: COWI, Transport- og Energiministeriet samt DTF

Revideret af
Version 6.2 2025: Incentive (nu EY) og DTU Transport

Ejere
Transportministeriet

Dokumentation
TERESA er opbygget som et selvforklarende regneark. Dokumentationen fra tabellen nedenfor er derfor udelukkende ment som en mere grundig metodegennemgang for dem, der måtte ønske det. Dokumentationen er ikke en forudsætning for at kunne anvende regnearket. Bemærk at "Faktasideskabelon.dotx" skal ligge i samme folder som TERESA-arket.

Download dokumentation til TERESA
TERESA 6.2
Faktasideskabelon
TERESA dokumentation 2006
Opdateringsnotat 2010
Opdateringsnotat 2013
Opdateringsnotat 2015
Opdateringsnotat 2019
Opdateringsnotat 2021

Transportøkonomiske Enhedspriser

I de Transportøkonomiske Enhedspriser er der samlet en lang række forudsætninger til brug for samfundsøkonomiske analyser på bane- og vejområdet. Enhedspriserne er samlet i et regneark og kan bruges selvstændigt, men det er bygget til at kunne bruges sammen med Teresa.

Enhedspriserne stilles til rådighed af Transportministeriets departement i samarbejde med Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og Banedanmark. Enhedspriserne vedligeholdes og opdateres af DTU efter aftale med Transportministeriet. Opdateringerne sker typisk hvert andet år og omfatter nye tal for den forventede udvikling i priser, BNP, befolkning og brændstofpriser. Derudover er der som regel revisioner af en eller flere af forudsætningerne om værdi af rejsetid, kørselsomkostninger, infrastrukturomkostninger og eksterne omkostninger. Hyppigere opdateringer kan ske, når større ændringer, som fx en udmelding om en ny kalkulationsrente fra Finansministeriet, presser sig på. Af hensyn til mulighederne for at sammenligne rentabiliteten i forskellige infrastrukturprojekter tilstræbes det dog at undgå hyppige opdateringer. Brugerne opfordres til at angive versionsnummeret på enhedspriserne, når analyser præsenteres, så det er klart, hvilke projekter, der umiddelbart kan sammenlignes. Ved opdateringer af enhedspriserne vil også Teresa blive justeret, så der sikres konsistens. Enhedspriserne er bygget op, så de kan angives for et givent brugerspecificeret år og i et givent prisniveau.

Den aktuelle version af enhedspriserne (vers. 2.2) er opdateret i november 2025. Der bedes refereret til: Transportministeriet (2025): Transportøkonomiske Enhedspriser, version 2.2.

Der er primært tale om en lang række mindre opdateringer, og de omfatter: 

  • Enhedspriserne præsenteres nu for 2025 i 2025-priser.
  • Der er nye fremskrivninger af BNP, befolkning, inflation samt nye priser på CO2-udledning.
  • Drivmiddelpriserne, drivmiddelfordelingen, brændstofeffektiviteten, iblandingsprocenterne for biobrændstoffer samt antagelsen om opladningshybriders elandel er opdateret på basis af Klimafremskrivning 2025 og Energistyrelsens Samfundsøkonomiske Beregningsforudsætninger 2025.
  • Den midlertidige fjernelse af elafgiften i 2026 og 2027 er lagt ind.
  • FL26’s udsættelse af indfasningen af registreringsafgiften for elbiler med ét år fra 2026 er indlagt.
  • Der er nu medtaget gennemsnitlige belægningsgrader i kollektiv trafik.
  • Brotaksterne og infrastrukturafgifterne er opdateret.
  • Baneinfrastrukturomkostningerne er opdateret.
  • Omkostningerne for togoperatører er opdateret, og de omfatter nu også førerløse S-tog.
  • Omkostningerne for operatører af busser er opdateret.
  • De marginale eksterne omkostninger for luftforurening er opdateret med ny enhedsomkostninger fra DCE på Aarhus Universitet. Det har betydet et fald i luftforureningsomkostningerne per køretøjskilometer på omkring 50%.
  • Luftforureningen fra tog inkluderer nu partikler fra hjul, bremser og køreledninger.
  • I udledningerne fra bilernes dæk og bremser skelnes der nu mellem konventionelle biler og elbiler, som har lidt lavere udledninger.
  • Flyenes eksterne omkostninger er opdateret, og nu indgår der to typer af jetfly.
  • Elandelen for cykler er hævet til 19%, og merrisikoen for elcykler i forhold til almindelige cykler er sænket til 21%.

Kørselsomkostningerne for biler, emissionsfaktorerne, trængselsomkostningerne, togoperatøromkostningerne og de eksterne omkostningerne for cykling er mere detaljeret beskrevet i særskilte regneark og opdateringsnotater, som kan findes nedenfor. Brændstofomkostningerne i det detaljerede regneark med kørselsomkostninger anvendes ikke i enhedspriserne, men er erstattet af mere aktuelle skøn.

Det er muligt at modtage en meddelelse, når enhedspriserne eller Teresa opdateres. Send navn, organisation og e-mailadresse til samfundsoekonomi@transport.dtu.dk for at komme på mail-listen.

Download dokumentation til Transportøkonomiske Enhedspriser
Transportøkonomiske Enhedspriser 2.2
Opdateringsnotat 2.2
Dokumentation af detaljerede kørselomkostninger 2016
Dokumentation af detaljerede kørselomkostninger, opdatering 2019
Dokumentation af detaljerede kørselomkostninger, opdatering 2021
Notat om DTU's justering af kørselomkostninger
Detaljerede kørselomkostninger
Emissionsfaktorer fra DCE
Dokumentation af DCE's emissionsfaktorer
Dokumentation af trængselsomkostninger
Dokumentation af eksterne omkostninger for cykling
Transportøkonomiske enhedspriser for uheld og trængsel, opdatering 2024
Opdatering af de Transportøkonomiske enhedspriser for jernbanen

 

Samfundsøkonomiske notater

 

Disse notater er korte selvstændige notater, som giver en teoretisk og teknisk beskrivelse og diskussion af udvalgte emner, der indgår i samfundsøkonomisk vurdering af transportprojekter. Notaterne er et supplement til Transportministeriets ”Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet”, og er henvendt til dem, der ønsker en mere detaljeret beskrivelse af emnerne. Notaterne er udarbejdet af DTU Transport i nær dialog med Transportministeriets projektgruppe.

Alternative finansieringsformer Notatet gennemgår hvordan forskellige finansieringsformer skal behandles i den samfundsøkonomiske analyse. Notatet behandler projekter uden brugerbetaling finansieret via skattefinansiering eller leasing, og projekter med brugerbetaling enten som statsejede selskaber eller OPP.

Arbejdsudbudseffekter på transportområdet opstår, når projektet og/eller dets finansiering påvirker udbuddet af arbejdskraft. I dette notat beskrives baggrunden for arbejdsudbudseffekterne og hvordan de behandles i den samfundsøkonomiske analyse.

Brugergevinster Notatet gennemgår hvad begrebet er udtryk for, hvad de indeholder, og hvordan brugergevinster opgøres i et typisk transportprojekt, hvor transportomkostninger ændres, og hvor brugernes rejseadfærd potentielt også ændres.

Nettoafgiftsfaktoren  (NAF) er en måde at angive hvor stor en del af danskernes private forbrug, der udgøres af indirekte skatter og afgifter. Notatet beskriver, hvordan nettoafgiftsfaktoren på transportområdet anvendes til omregning mellem faktorpriser og markedspriser samt til beregning af tilbageløbet af ændringer i forbrugerne disponible indkomst, typisk som følge af en ændret beskatning eller afgiftsomlægning.